vrijdag 18 september 2009

Het 2de seizoen van de Filmklubb










Zal er ergens ter wereld een filmklubb zijn, die de bezoekers thuis ophaalt? Ik denk het niet... maar in Bessaker wel. Het ging als volgt...



Van het voorjaar ontving ik per mail van Sigurd en Tina (2 medewerkers) het voorstel om de film 'Gejaagd door de wind' op het programma te zetten, wat ik meteen dee. Het is mijn keus niet, maar Anne en ik hebben behoorlijk wat 'echte cultfilms' uitgekozen, dus ga ik niet zeuren dat deze film al tig keer op tv is geweest. En deze film naar het boek van Margareth Mitchell is natuurlijk een echte klassieker en erg leuk voor de oudjes.

Eind augustus maakten wij de filmzaal weer in orde, want tijdens het Fiskefestival was daar een expositie, zodat wij na de laatste voorstelling afgelopen voorjaar, het zaaltje leeggeruimd hadden. De muurschilderingen op de laatste 2 foto's hoorden bij deze expositie, die geheel in het teken stond van miniatuurboten. Het was mijn smekende verzoek om deze muurschilderingen te laten hangen, maar de dorpsraad moet zijn veto hier nog over uitspreken, zodat de schilderingen misschien alsnog naar het dorpshuis gaan verkassen (snik).

Ter sprake kwam wat de lengte van de film zou zijn, want Sigurd had hem pas nog op tv gezien en hij dacht dat het weleens 3 uur kon zijn. Een vaag gemompel was het antwoord. De volgende dag ging Sigurd de posters drukken, en belde hij me op, met de vragen welke versie we hadden... de zwartwitte of de ingekleurde... en de lengte van de film. Terwijl ik de dvd in de speler stopte (want we ontvingen een blanco hoesje zonder verdere info), zocht ik snel op internet de recensie en lees hem de lengte voor: "tohundre tretti åtte minute (238 minuten), dat is bijna 2,5 uur" zeg ik erachteraan, en Sigurd beaamt dat. Tja, ik doe dat vaker, het uur op 100 minuten zetten... niet zo slim.

Weer een dag later belt Herman me op, "ja, ik lees net het program en zie dat de film bijna 4 uur duurt, dat is veel te lang, dat kunnen die oudjes niet volhouden". "Tjee, wat stom van mij (en Sigurd, denk ik erachteraan), wij houden dat ook niet vol", zeg ik, "want wij zitten er ook al vanaf 4 uur" (voor de kinderfilm die om 5 uur begint, dan een stuk pizza en om 8 uur de volwassenfilm). Dus de filmklubb in Oslo maar gemaild of we de films een week langer mogen houden... dan zouden we de film in 2 gedeelten laten zien... de 2de helft een zondag later.

Alle bezoekers gingen na het eerste gedeelte akkoord om de week erop een half uur eerder te beginnen. Er waren maar liefst 2 bezoekers nl. Eli (moeder van eigenaar van onze boerderij) en Else (moeder van Thure en 1 van de oudste Bessakers), dus dat was geen lang en moeilijk overleg. Alleen vergaten ze het, zodat Herman en ik onze bezoekers op gingen halen... over service gesproken!

En wat lief: een kleinzoon van Else brengt 2 'warme' stoelen (stoel met stoffen bekleding, dat zit heel wat beter dan die plastik gevallen die er staan)... 2?... zou ze stiekem gehoopt hebben dat Clark Gable even van het witte doek zou afstappen, en naast haar plaats zou nemen!

Gelukkig werd de kinderfilm beter bezocht... 4 kids en veearts Hilde keken met veel plezier (en de medewerkers ook) naar 'De Gebroeders Leeuwenhart'. Een kleurrijke familiefilm en een echte aanrader!











De komende maanden kijken we naar (de kidsfilm als eerste genoemd):
*Wallace en Gromit/Scarface (lekker ding, die Al Pacino...:0)
*Alice in Avonturenland/Gegen Die Wand (1 van mijn favorieten, Turks relatiedrama in Duitsland)
*Avontuurskatten/Blair Witch Project (uit de USA, trekt me totaal niet... we zullen zien)
*De Beste Zomer/Een Tijd Voor Dronken Paarden (aangrijpende Koerdische film)
*Het verhaal van de 3 juwelen/The Wrestler (nieuwe boksfilm met Mickey Rourke)
*Kattenprins/Etter Rubicon (Noorse politieke thriller-drama uit 1987, speelt zich af voor de Noorse kust)
*Het paard van Sinterklaas/Rebel without a cause (ook een klassieker, door Sigurd uitgezocht)

Geen opmerkingen: