dinsdag 20 januari 2009

Noors erfrecht oftewel odelsrett


Op de site van 'Boerderij' kun je een blog lezen over het Noorse erfrecht m.b.t. boerderijen. Dat is vrij gecompliceerd. Ook voor ons zal dit ooit gaan spelen, als de boerderij verkocht gaat worden, én als wij willen (en kunnen) kopen! De GROTE vraag is natuurlijk: zullen alle familieleden afstand gaan doen van hun odelsrett. Een familielid dat de boerderij zou willen kopen, is ook verplicht er 5 jaar te wonen, en er een bedrijf uit te oefenen...dus zomaar een leuk vakantiehuisje erop nahouden, is niet aan de orde. En dat is ook de achterliggende gedachte van dit ingewikkelde Noorse recht...dat het platteland niet leegloopt, en je overal leegstaande boerderijen vindt, waar zo nu en dan iemand zijn/haar neus laat zien! Wanneer alle familieleden afstand hebben gedaan, hebben wij als pachters het eerste recht van koop. Daarna zal de boerderij op de vrije markt komen, en volgens enkele dorpsbewoners zal men in de rij staan om het te kopen. Dat heeft o.a. weer te maken met een aantal windmolens die op grond staan van de boerderij...en dat wordt een nieuwe blog! De foto is gemaakt toen we...hoe toepasselijk!...mei '07 aankwamen, en we de boerderij voor het eerst gingen bekijken.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Begrijp ik dat goed:ik stond opgesloten achter een slagboom op jullie grond???

Anoniem zei

Dan wil ik graag de volgende keer een sleutel van jullie mee!!!!!!

Anoniem zei

Goed gemaakt! Ik hoop zelf ook zo een site te maken.
Welke software heb je hiervoor gebruikt?
Ik heb bessakergard.blogspot.com gevonden via startpagina

Groetjes,
Debby uit Haarlem