dinsdag 11 maart 2008

Help!!...De stieren zijn los!!

Maart; een nieuw melkquotumjaar begint en eindelijk zijn we verlost van de afrekeningen waarop iedere maand met grote cijfers staat wat er nog geleverd moet worden. Er is 79.80% van het quotum geleverd, en voor het komende jaar gaan wij ervoor zorgen dat het 100% wordt!! 1 maart is ook de dag dat Rolmops voor het eerst zonder het melkstel af te trappen, haar 5 min. melktijd "uitzit"...het mag wel in de krant; het heeft 30 dagen geduurd voordat ze zover was!!










Sinds een paar dagen wonen we in de pachterswoning, en staande op de veranda die in aanbouw is (4de foto)aan de achterkant van het huis, is de 3de foto (zicht op de achterkant van de boerderij) ons uitzicht als we naar rechts kijken. Rechts voor ons uit strekt de vallei zich uit, en een mooier uitzicht is niet denkbaar. Van de week liepen er 2 rendieren, een groep van 7 reeen en 2 elanden. De sneeuw heeft maar 2 dagen gelegen, en inmiddels schijnt iedere dag de zon en is het 's avonds om 6 uur nog volop licht. De 2de foto is de dierenkliniek aan de overkant van de straat, waar je vanuit de keuken zicht op hebt. Hier is de praktijk van Arne-Johan, Arne-Dag en Hilde, de 3 veeartsen voor deze regio.

De timmermannen zijn zo attent het afvalhout van de veranda in de houtzak te doen die bij de voordeur staat, en het lijkt mij een goed plan om daar de kachel mee aan te maken. Binnen de kortst mogelijke tijd staat de hele (pas geverfde)kamer vol rook, en snel gooi ik een paar ramen open, ondertussen de siamezen in bedwang houdend. Johan, die thuiskomt en denkt dat ik de kachel "verkeerd" heb aangemaakt, waagt een 2de poging, en gelukkig voor mij, vult de kamer zich opnieuw met rook. Het ligt dus aan het hout dat geimpregneerd is, en dat alleen in de kachel mag, als hij al goed brandt!! Wanneer ik op de veranda sta uit te kuchen, en van het prachtige uitzicht sta te genieten, hoor ik een ontzettend tumult in de stal. Het klinkt alsof alle stieren aan het brullen zijn, en dit doen ze alleen als er iets aan de hand is. We wachten al meer dan een week op het kalf van Alie-B, en ik zit me net te bedenken of een barenswee van Alie de consternatie heeft veroorzaakt, als ik Arne-Johan door de weilanden aan zie komen lopen.

Hij zou eind van de middag Aaltje insemineren, en ik snap niet waarom hij eerst naar z'n paarden gaat, die achter ons huis lopen. Dan begint hij te wuiven en schreeuwt: "There are bulls running in the fjos (stal)...it's a real mess!! Mijn hart maakt een rare zwieber, en ik ren direkt naar het fornuis om alles uit te doen. Met z'n 2en rennen we naar de stal en vinden..........pink Sietse die doodgemoedereerd bij de kalveren de brok staat op te vreten. Ook haar buurvrouw is losgebroken, maar heeft eerder genoeg van het uitstapje en staat braaf op haar plek te wachten tot Johan haar weer vastzet. Vragend kijk ik naar Arne-Johan die bij staat te komen van de schrik. "Ik dee de deur open, en zag er 2 als gekken door de voergang rennen...ik zag geen uier, en dacht dat 't stieren waren", legt hij uit. Over anatomische kennis gesproken!!

Op de onderstaande foto's is te zien hoe de groep van de oudste kalveren behandelt wordt met een medicijn tegen coccidiose. Dit is een besmettelijke ziekte die veroorzaakt wordt door eencellige diertjes die in de darmwand dringen en ontstekingen veroorzaken, met diarree als gevolg. Normaal gesproken is onvoldoende hygiene de oorzaak doordat er teveel dieren in 1 hok worden gestopt. In ons geval is het precies andersom; er zijn te weinig dieren in het hok waardoor er niet genoeg pootjes zijn die over de poep lopen, en dit zo door de roosters drukken.














Zo verhuizen BrownieBoy, HEorSHE en "Het Zuigkonijn" naar de groep van Moriaantje, Beer, Sterre en PuttPutt en wordt het 1 dolle bende. Het medicijn dat met een spuit in de bek wordt toegediend, werkt 3 dagen en iedere dag doen we "een kleine verhuizing" naar het ernaast gelegen hok, dat ondertussen gereinigd is.













Omdat ik m'n twijfels heb over "het water drinken" bij een aantal kalveren vanwege het best wel zware nippeltje dat ze met hun bek moeten indrukken, is het 2x per dag weer tijd voor de fles. 2 liter lauw water doe ik erin (per kalf), en het is 1 groot feest. Omstebeurt weer even lekker aan de speen.....wie ziek is, mag best wel een beetje verwend worden!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Vera en Johan,

Fijn voor jullie dat het huis eindelijk klaar is!
Ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe het huis van de binnenkant eruit ziet en zou het leuk vinden om hier foto's van te zien!

Groetjes Corrine