zaterdag 26 juli 2008

Gezinsuitbreiding


Ik zie sommige mensen al denken bij het zien van de titel: zullen ze dan toch?!? Nee hoor, we krijgen geen baby, maar een Aby. Dat is maar 1 letter minder, maar wel totaal iets anders. Aby is de afkorting die Abessijnenliefhebbers geven aan hun Abessijn. Net als de Siamees is de Abessijn een slanke, oosters getypeerde kat. Het is een oeroud ras; in Egypte zijn gemummificeerde katten bij opgravingen gevonden die erg veel lijken op de Abessijn. De stammoeder van de huidige Abessijn zoals wij die nu kennen, Zula geheten, is in 1868 vanuit het oude Abessinie (nu Ethiopie) naar Groot-Brittanie gebracht. Een hele reis voor een kat.

Onze Abessijn maakt ook een hele reis want hij woont 1005 km. noordelijker (dicht bij Tromso) en wordt as. vrijdag door zijn baasje op het vliegtuig gezet. Zo gaat dat hier in Noorwegen; de afstanden zijn enorm en met de auto niet te doen. Maandenlang heb ik gezocht naar een kater voor Lommeltje, op enkele uren rijafstand, want ik zie het niet zitten om met een krolse (zeer lawaaierige) Siamees in een vliegtuig te stappen. Dat is niet gelukt, en Lommeltje is inmiddels gesteriliseerd. De komst van de Aby zal voor flink wat leven in de brouwerij zorgen, en hij zal een speelkameraadje voor Lommeltje zijn. Want Brutus heeft met zijn 14 jaren de nodige ups en downs en in zo'n mindere periode neem ik steeds weer een beetje afscheid. Maar iedere keer krabbelt hij er weer bovenop, en momenteel is hij superaktief.



Zijn baasje Mai-Elin vond Elvis een leuke naam, maar wij niet. Lommel hebben wij genoemd naar haar geboorteplaats Lommel (Belgie) en Elvis, geboren in Silsand, zal voortaan Sil heten. Ik ben heel benieuwd wat ik vrijdag op het vliegveld van Trondheim zal vinden. Hopelijk heb ik niet de bekende kat in de zak gekocht!!

Op onderstaande foto's de ontmoeting tussen Pusen, de halve boerderijkat van Eli en Einar (de eigenaren van de boerderij). Pusen ligt 's winters voor de kachel, maar zodra de temperaturen weer gaan stijgen, breidt ze haar territorium uit. In de machineloods heeft ze een berg muizenlijkjes verzameld, die ze zo nu en dan aanvult.




1 opmerking:

Jan Kneepkens zei

Hoi Vera en Johan. Heel af en toe kom ik even kijken hoe het met jullie gaat maar als ik het zo allemaal lees haat het jullie heel goed. Ik ben ook altijd benieuwd hoe het met Lommeltje gaat en zag nu deze fotó's. Ze heeft echt de look van Saartje. We hebben ondertussen ook al weer een nieuwe Siamees nl. Blondie en daar hebben we ook al 1 nest van gehad. Leuk dat jullie nu ook een Aby hebben net zoals wij dat hadden met Klukkluk. Helaas is hij 2 jaar geleden 's avonds aan de wandel gegaan en niet meer thuis gekomen. een jaar eerder hebben we onze oude Siamees Bommeltje moeten laten inslapen. En tot overmaat van ramp was onze jonge Wishkas kat voor ons huis doodgereden. Dus we verloren 3 katten in 2 jaar tijd. Zat eigenlijk net te googlen voor een eventuele vakantie in Noorwegen in kampeerhutten. Door gezondheidsproblemen zijn we nu pas een beetje aan het rondneuzen. Als je nog leuke foto's hebt van Lommetje mail ze eens.Ons emailadres. jan.kneepkens@telenet.be. Groetjes Jan en Els en een knuf voor Lommeltje